Koło Naukowe WNB

Światowy Dzień Pszczół

20 maja obchodzimy Światowy Dzień Pszczół. Z powodu szkodliwej działalności człowieka te sympatyczne zapylacze muszą się mierzyć z coraz większymi trudnościami... Wiemy już dużo o tym, co szkodzi owadom. Wiemy też, jak możemy im pomagać - w poprzednich postach pokazaliśmy wam jak stworzyć domek dla owadów oraz jak zasiać rośliny dostarczające pszczołom pyłek. Dziś jednak zahaczymy o temat behawioru trzmieli.

Badania opublikowane w Science pokazują, że trzmiele przebijają liście roślin, doprowadzając je do kwitnienia średnio 30 dni wcześniej niż w przypadku braku nakłuć. Jak ewoluowała ta technika i dlaczego rośliny reagują kwitnieniem na ukąszenia trzmieli? Tego wciąż nie wiadomo, jednak odkrycie to bardzo zafascynowało naukowców.

Przeprowadzono test, w którym pozbawione pyłku trzmiele zostały umieszczone w klatce z drobnej siatki wraz z gorczycą i pomidorami. Owady kaleczyły liście roślin przy pomocy swoich aparatów gębowych, a naukowcy wykonali własną próbę odtworzenia tego procesu z wykorzystaniem kleszczy i brzytwy. Wszystkie rośliny zakwitły szybciej od próby kontrolnej, jednak te okaleczone przez trzmiele wyprzedziły próbę poprzebijaną narzędziami o kilka tygodni! Można więc pomyśleć, że związki chemiczne zawarte w ślinie zwierząt dodatkowo pobudzają rośliny do kwitnienia.

Dokładniejsze badania nad tym, jak ewoluowało to zachowanie i jak rozpowszechnione jest wśród innych dzikich gatunków trzmieli, a także co dzieje się w roślinach na poziomie molekularnym po ukąszeniu mogłyby pomóc przewidzieć wpływ tych owadów na środowisko w przyszłości. Zmiany klimatyczne grożą zaburzeniem delikatnej równowagi między roślinami a zapylaczami, zmieniając czas kwitnienia oraz hibernacji i migracji owadów.

Zachęcamy do zapoznania się z treścią artykułu na temat tego, dlaczego trzmiele gryzą rośliny aby zmusić je do kwitnienia na stronie Scientific American.